mata duitan

Wednesday, December 21, 2011

kahwin

aku dah berhadapan dengan ramai orang single yang melihat perkahwinan ni sesuatu yang menakutkan, merugikan dan tak besh. most of them are guys.

all women will end up demanding for things that husband can't afford


you will get bored and find other entertainment outside


you wont have any freedom/leisure anymore


you will lose all your friends


you will end up unhappy/stress/divorce

those are just some of the perception doranglah. banyakk lagi.

alahai. cemana nak cakap eh. sebenarnya ini semua bergantung kepada kita bagaimana kita nak corakkan perkahwinan kita. dan juga bergantung kepada nasib. kadang2 dah try the best tapi pasangan tak beri kerjasama. so, susahlah nak cakap.

aku baru kahwin 2 tahun, dan apa yang aku hadapi dan punyai sekarang adalah tak sama macam yang aku expect masa zaman bercinta. haha!

harus diingat kepada mereka yang sedang asyik dilamun cinta, life lepas kahwin seronok tu seronok tapi lebih banyak perkara serious yang kena fikir dan buat. kalau tak kena cara - stress lalu gaduh lalu tak happy. dan bersedialah untuk terima kenyataan pasangan kita atau kita sendiri pon, perangai masing2 masa kapel, masa mula2 kahwin masa dah lama sikit kahwin adalah berbeza ya. hehe.

dan memang betul bila kahwin ada banyak perkara yang kita selalu buat masa kahwin tu dah limited. but they this is life. kalau kau tak kahwin kau tak dapat rasa apa nikmat berkahwin, nikmat berkeluarga semua2 tu. so life is like that. you cant have it all.

komitmen pun satu hal. duit is a big thing! janganlah kata cinta akan membawa kita ke syurga dan membahagiakan kita. sedangkan ulat dalam batu pun boleh hidup. dah dah dahh! wake up now! money is not everything but everyhting is money!!

apa2 pun pada aku yang paling penting dalam sesebuah perkahwinan adalah, toleransi dan ability untuk menerima pasangan kita seadanya dan komunikasi. tak lupa jugak asas agama yang kuat. tu penting ya.

kalau nak kata masa berkahwin tu semua happy je tu tak la. ada lah pasang surutnya. biasalah kan. time happy tu appreciate every moment. masa down, masa tu mungkin sebab allah nak kita lebih ingat dia. dan lebih mematangkan kita.

cakap pasal matang ni, dulu awal2 kahwin aku ni mudah sentap. sensitif. suka merajuk dan dipujuk. awal2 kahwin pun laki mak rajin nak pujuk. sekarang? time mood baik oklah nak pujuk. salah timing jangan harap ok. kena marah balik lagi ada. mula2 kena marah pun sentap. sekarang kena marah? well i dah alah bisa tegal biasa. haha! tapi janganlah take for granted kan. mentang2 i dah biasa you nak asik marah2? no no no no. nehi nehi nehi

trust pun penting. sebab once broken dah tiada guna lagi u ols.

aku doakan u ols berbahagia dengan rumah tangga masing2 ya. dan kepada u ols yang masih mencari. relax! ada sebab kenapa tuhan lambatkan jodoh. mana tahu crown prince of johor nak masuk meminang? ehhh tu fazura punya :p

acah je. hehe. lebih baik kahwin lambat dari dapat pasangan entah apa2. 

lebih baik juga single dari dapat pasangan entah apa2. 

tapi please janganlah melihat perkahwinan itu sesuatu yang susah atau mentakutkan. besh je ok :)

okay? so chill! tuhan itu maha adil.

2 comments:

:: Lya Zara :: said...

i like this.
this is soooo true...
pernah blogged abt this.
couple dulu more like a fairytale.
now da lebih kepada reality.
tp, perkahwinan itu tetap indah jika 2-2 sama2 hargai!
:)

ederq said...

kan! :)