mata duitan

Wednesday, July 6, 2011

irritating!

babies. they are just adorable, aren't they?

everybody likes babies. adults sometimes try too hard to please the baby.

i find it's quite disturbing when others do these to my baby:

1. tickling my baby too much.

come on. if i tickle u, sikit2 bolehla kan.if dah macam poke, u wont be happy kan?

2. too much of kissing.

till my baby smells like your saliva??? urghhh need i say more?

3. talking too loud right at my baby's ears

mmh lemme try cakap with that tone but kat telinga u.amacam? ada bengang ka?

4. too much of rocking which turns to shaking

sentap i. please. although babies like to be rocked, but do not overdo.

banyak lagi sebenarnya. i dont care if orang nak kata i ni cerewet ke apa. (actually i rasa mmg dah kena cop mcm ni pun kot).

i sentap dan rasa nak menjerit bila ada orang suap kurma yg dah dia gigit kat eisya.eh cukuplah dah tahnik ari tu.

i dont know what will happen after she's 6 months. i have to be xtra careful when she is with others. by time raya ni, she can eat solids. my abah pun cakap, time raya tu kenalah careful. kang eisya makan kuih tat nenas kang.

mmhhhh.

i shouted at my cousin,yang suapkan air gas, jajan kat his 1yr old ++ nephew. pingsan!!

sekarang eisya pantang sua mesti nganga. so he actually cakap, cuba bagi dia rasa. i was eating apple that time. i terus laser eh tak boleh. awak jangan nak suap anak saya bukan2 eh. kalau awak suap, saya tibai awak!

heheeee.

i dont feel comfortable jugak if my baby being put too close to lappie screen. each time, i"ll make a sound, jauh sikit please.

dah memang semua orang panggil aku cerewet kot.aku basuh and rendam pacifier dengan air panas each time before use pun, ada yang berbunyi. abis kalau dah jatuh kat lantai, haruslah dibersihkannnnn.

nevertheless i do not mind being labelled as whatever they want to.

as long as i know what is good for my baby.

what about u mommies? any irritation? hehe

- update, another irritation - i always wash my hands first before handling my baby. so i cannot tolerate yang tetiba datang tak tau dari mana nak pegang cium eisya. adik2 (even my abah) selalu kena sound. they balik dari mana2 i selalu cakap, jangan terus datang kat baby, pergi basuh tangan bersih. relax2 dulu. baru dtg. huhuhuhuhuuhu


- Posted using BlogPress from my iPhone

10 comments:

Unknown said...

ahahah..ederq..welcome to the club..aku dr dulu awl2 aish melahir aku dah dilabelkan as mama over, cerewet, ngade2 etc sbb sgt protective terhadap anaknye..ahahhaa..tp who caaarrrreeeessss?

1. pasal pacifier..mase dlm pantang mmg aku tak bg aish gune langsung, and sape2 yg beli main tonyoh2 je mende tue mmg aku marah..mule2 okla tegor biase2, tp kalo dh slalu sgt, mmg hangin la aku!! tp mase anta umah bbsitter, die request for pacifier and okla sbb sian plak kat bbsitter..uhuhuhuhu..tp still dgn kitorg, jarang bg pacifier..

2. pasal makan..mmg aku pantang smpi nk jd hulk if org sebok2 nak suap2 makan, minum or pape je before aish 6months..after 6months lg laaaa..mmg nak kene tgk org yg suap2 tue..junk food mmg tak bleh..air gas apetah lg..even teh, kopi sumer tak boleh gak..ahahahaha..yg aku tak bleh blah nak suap asam pedas kononnye nak ajar aish mkn pedas..please laaaaa..uhuhuhuhu..

3. haah aku pelik apsal dorg suke nk ckp kuat2 kat tinge baby ehh? die ingat baby tue pekak ke? aku pon tensen bile pasang toys yg bunyi2 tue sure nak letak kat tinge..tekanan aku!!

byk lg laa..ko kene tahan je ederq..lantak la dorg nak kate cerewet ke ape ke..i dont care..asalkan anak aku tak kembong perut sbb makan merepek2 sudah..kalo kembung perut, ade dorg jage? takde..mama die jugakla yg nak kene jage mlm, tdo mcm zombie..uhuhuhuh..

ederq said...

hahah itulah pasal. bersabarrrrrr ajela hehehehe. mesti dorang kata kita kerek kan ikin? ehehe

meezameez said...

no 3 tu adalah paling kerap terjadi. kadang kadang berlaku kt family sendiri pon hhuhu.. nak cakap salah tak cakap pon salah. aku mmg tak suka kalau orang cakap kuat kuat dengan miqael. gelak kuat kuat pon aku pantang sebenarnya. tak suka cakap jerit jerit macam ape ntah. taknak nanti dah besar miqael cakap jerit jerit, simpangggg!

murn!e said...

mase aleesya belum 6 bulan. mmg i macm bitch la marah marah sound sound orang.pedulik!!!

tapi lepas dia dah 8,9 bulan kot.. i dah start slow. and totally slow bile dah 1year +++. SEBAB..penat la. dorang semua tak paham bahase.. dorang as my family. dorang jarang jarang jumpe my doter..so macam bile jumpe tu..macam macam buat kat my dotter. sebab geram. so macam..rela je la.hahahahha

ederq said...

syikin: aku masa org dok letak toys bising2 kat telinga anak aku, aku try letak kat telinga aku. boleh jadi pekak aku kalau berterusan letak macam tu. kenapa orang tak fikir eh?? kenapaaa

meeza: ye betol tu sebab family lagila susah. kang terasa pulak. tapi aku yang bengkek. boleh pulak cakap eisya suka org cakap kuat2 baru dia diam.
ye tapi perlu ke cakap next to her ears? cuba aku cakap macam tu kau kau. kau ada rasa nak lempang aku tak? aaaa gerammm!

murni: see! lg 1 kes libatkan family. hehe. kesian u. tabahnya nak redha. i taktaula cemana nanti. susah kan????

Unknown said...

tue la kan? sian baby..mcm murnie ckp tue, btol..after 8months++, aku kwl lg, tp dah slow..tp garang gak..ahahaha..aku kan prepare sumer food aish..masak sendiri tanpa garam, gule or bhn perisa..so, bile dorg nk bg lauk2 kita mkn tu, mmg aku tak bg..lantak la dorg nak ckp ape pon..famili sendiri bleh la nak ckp, kdg2 gadoh gak nak pertahankan aish..uhuhuh..kalo famili in law, hubby yg main peranan..

after 1y++ nie, okla fine kdg2 masuk gak kopok/jajan tp 2-3keping je..tu pon aku sound dah2 cukup..aiskrim pon same..uhuhuh..aku & hubby tak penah bg aish makan mende2 mcm tue sbb kitorg takmo sebenarnye..tp susah nak deal dgn hati org nie..setahun lebeh berkeras..skang nie tutup seblah mata je kdg2..

eishh takle terime nak kene ckp kuat2 br baby diam..ntah2 baby pon pening dgr suare ape la kuat sgt nie..ahahahaha..

Anah said...

jadi ibu perlu jadi cerewet..kalo jadi pape kita yang susah..org lain tau apa..
paling menyakitkan hati, smlam masa berenti duduk2 kt R&R ada sorang pakcik datang duk kt kitorang, siap smoking ok, rs geram sgt..xde sivik ke apa hembus2 asap kt baby

ederq said...

ikin: tula kan. kalau kita nak marah2 sgt, kita yang stress nanti! huhu, budak tau apa. nganga je kot.

anah: tulaa yang menanggungnya kita. dorang bukan boleh tolong pun kan.
ha bab rokok ni memang kepantangannn sangat2. tolongla guna otak kan. nak rosakkan paru2 org buat apa. telan je asap tu boleh tak?
eiii geram gerammmm

Sue Anna said...

ederq, apa yg u post psl eisya ni mcm my daughter la.. perangainye yg mcm datin, pastu i pn cerewet gile.. lagi2 kalo my MIL yg jaga.. tangan dok mkn keropok ikan ni, trus dukung bdk tu.. abis bau ikan anakku..i trus mandikan dia..even baru pas mndi.. huhu bab shaking tu pantang btul.. it will effect the brain kan? huh! penat nk ckp byk kali..

ederq said...

sue anna: hihi yeke. ala u tak da blog. baru je nak tgk gmbr mak datin lg 1 tu. hihi. bau ikan? huhu bau perfume org lain yg melekat kt baby i pun i annoyed. perfume i xpe hahahha! ye shaking tu bahaya utk otak. tapi susahlah nak cakap kat org. kang dia kata kita ni pandai sangat.